نویسنده : محمد نورانی
سلام
عصر ما عصر کیفیت است و همه به دنبال کیفیت هستیم تصویر دیجیتال هم حاصل همین کیفیت است در نوشته های پیشین در باره عوامل تعین کننده کیفیت تصویر دیجیتال در دوربین های سینمایی مطالبی عرض کردم امروز به یکی دیگر از این فاکتور ها اشاره میکنم که در بالا بردن کیفیت تصاویر دیجیتالی در سینما و فیلم بسیار تعیین کننده است و آن عمق میدان رنگ یا color depth
حتما شنیده اید که وقتی میخواهند تفاوت تصاویر دیجیتال با نگاتیو را بررسی کنند به وهم آلود بودن ، ماتی وشارپ نبودن فیلم اشاره میکنند یکی از عوامل ایجاد این وهم در نگاتیو عمق میدان زیاد رنگ است. عمق میدان رنگی در تصاویر دیجیتال را با bit اندازه گیری میکنند .کوچکترین واحد اطلاعات. در طبیعت اطلاعات رنگی بیشماری وجود دارد که سنسور دوربین های دیجیتال بخشی از آن را ثبت می کنند . سنسور اکثر دوربین های تصویر برداری تا این زمان 8 بیت برای هر کانال رنگی می توانند ثبت کنند و از آنجا که 3 کانال رنگی برای هر پیکسل داریم در کل 24 بیت برای هر پیکسل .منظور از کانال رنگی RGB سه رنگ اصلی است که رنگ های یک پیکسل را تشکیل میدهند . زرد ،سبز و قرمز که هر کدام دارای یک کانال رنگی هستند . 8بیت می تواند 256 سطح متفاوت رنگ برای هر کانال رنگی داشته باشد در یعنی در کل 16/777/216 رنگ که به آن true color یا رنگ کامل میگویند مثلا دوربین 5d میتواند 8 بیت رکورد کند
هرچه عمق میدان رنگ بیشتر باشد جزئیات بیشتری از رنگ را میبینیم و یعنی به تصاویر واقعی نزدیک تر می شویم هر پیکسل می تواند تعداد سطوح بیشتری از رنگ را بازنمایی کند و رنگ ها واقعی تر و زنده تر می شوند. 8بیت عمق میدان رنگ برای تصاویر سینمایی خیلی مناسب نیست و رنگ های واقعی را ارائه نمی کند ولی در 12بیت و 16 بیت عمق میدان رنگ، همه چیز متفاوت می شود و فضای رنگی به نگاتیو نزدیک می شود و حتی از نگاتیو هم پیشی میگیرد و همچنین دستمان هنگام اصلاح رنگ بازتر است چون اطلاعات رنگی بیشتری داریم اما در دنیای دوربین های دیجیتال تصویر برداری بازهم تا این زمان فقط چند دوربین هستند که می توانند 12و 16 بیت را ثبت کنند از جمله دوربین red و alexa و black magic و البته سری f65 و f55 سونی. عمق میدان رنگ در دوربین red one برابر با 12 بیت و در دوربین اسکارلت و epec از 12 تا 16 بیت و در دوربین بلک مجیک هم در مدل های فعلی خود 12 بیت را ثبت می نماید
16 بیت یعنی 65/535 سطح رنگی برای هر کانال رنگ ، که این برای یک دوربین سینمایی دیجیتال عالی است و جزئیات و رنگی زیادی در تصویر ثبت می شود که این در تصاویری با فرمت raw امکان پذیر است و البته color depth و عمق رنگ در دوربین های دیجیتال سینمایی بوسیله سمپلینگ رنگی مشخص میشود و در بهترین حالت 4:4:4 بیشترین عمق میدان رنگی را دارا است .گفتنی در باره رنگ و عمق رنگ و سمپلینگ رنگ زیاد است که در پست های بعد به آنها اشاره میکنم و در پایان ممنون که وقت گذاشتید
تصویر بالا 8 بیت عمق میدان رنگ دارد
تصویر بالا 10 بیت عمق میدان رنگ دارد
تصویر بالا 12 بیت عمق میدان رنگ دارد
تصویر بالا 16 بیت عمق میدان رنگ دارد
تصویر بالا 24 بیت عمق میدان رنگ دارد
دیدگاه ها
دیدگاه شما