3 بهمن

تصویر برداری با دوربین های SLR

 

نویسنده : محمد نورانی

 

در این مطلب میخواهم نگاهی داشته باشیم به تصویر برداری با دوربین های SLR مثل canon lll و SONYA7 و غیره . چند سالی از ورود دوربین های عکاسی با امکان تصویر برداری میگذرد و مورد استقبال قرار گرفته و به طور گسترده در تمام نقاط دنیا استفاده میشود . قیمت پایین این دوربین ها و قابلیت عکاسی حرفه ای دلیل عمده استفاده گسترده از دوربین های SLR میباشد ولی تفاوت تصاویر نهایی در  دوربین های SLR با دوبین های برادکست و دوربین های سینمایی چیست و درچه کارهایی میتوانیم از دوربین های SLRاستفاده کنیم ؟ این سوالی که همیشه دوستان از من میپرسند و سبب نوشتن این مطلب شد . دوربین های SLR به علت برخورداری از بدنه کوچک که نیاز عکاسان میباشد از محدودیت ها یی برخوردارند که علت اصلی تفاوت تصاویر این دوربین ها با تصاویر دوربین هایی است که فقط برای فیلمبرداری طراحی میشوند. یکی از این محدودیت ها نداشتن فن و تهویه هوای داخل دوربین است بردها و مدار های داخل دوربین های فیلمبرداری حرفه ای سینمایی به علت تبادل اطلاعات بالا گرم میشوند و نیاز به یک فنی پرقدرت برای تهویه هوای گرم و خنک شدن  دوربین دارند و این امر در دوربین های SLRبه علت بدنه کوچک ، امکان پذیر نیست در نتیجه کمپانی ها و سازندگان دوربین ها SLRنمی توانند از کدک های پرقدرت استفاده کنند و دیتاریت دوربین را بالا ببرند چون نیاز به فن برای تهویه هوا و خنک شدن دوربین پیدا میکنند در نتیجه  مجبور میشوند از کدک های معمولی و دیتاریت پایین برای ثبت تصاویر استفاده کنند  که موجب میشود  داینامیک رنج این دوربین ها همیشه پایین تر از دوربین های حرفه ای تصویر برداری باشد و این امر نقش موثری در کیفیت نهایی تصویر دارد حال ممکن است بگوئیم بسیاری از دوربین های حرفه ای تصویر برداری سونی هم فن ندارند درست است ولی دوربین های حرفه ای تصویر برداری دارای بدنه بزرگی هستند که مانع از متراکم شدن هوای گرم در داخل دوربین میشود و مشگل دیگر دوربین های SLR نبود دکمه های کنترلی و تنظیماتی روی بندنه دوربین است که موجب کندی کار تصویر بردار میشود  که وجود آن هم به دلیل بدنه کوچک امکان پذیر نیست . نداشتن پورت های  حرفه ای و خروجی و ورودی های حرفه ای مثل BNC و پورت صدای XLR یکی دیگر دیگر از محدویت های این دوربین هاست که آن هم از وجود بدنه کوچک ناشی میشود غالبا پورت خروجی تصویر در این دوربین ها HDMI هست که همیشه مشکلات قطع و وصل شدن تصویر مانیتور کارگردانی را به همراه دارد . حال با وجود تمام این محدودیت ها در چه کاری میتوانیم از دوربین های SLR استفاده کنیم در پاسخ باید عرض کنم جنس تصویر دوربین های SLR برای کلیپ و موزیک ویدئو بسیار مناسب هست چنانچه نخواهید افکت و اصلاح رنگ خواصی روی آن بگذارید که با افت کیفیت شدید مواج میشوید این به همان کدک ضعیف این دوربین ها و تراکم هوای گرم و نیود فن باز میگردد و مورد استفاده دیگر دوربین های SLR در تصویر برداری ، ساخت فیلم های صنعتی هست که معمولا نیاز به اصلاح رنگ ندارند و همچنین مورد استفاده بعدی فیلم های مستند پرتره و مستند بازسازی هست که فرصت لازم برای تنضیمات را دارید و نمیخواهید اصلاح رنگ نمایید . در این مطلب فرض را بر این گذاشتم که کیفیت تصویر برای شما مهم است و میخواهید تصاویر حرفه ای ارائه دهید هرچند که در ایران فیلم سینمایی هم با دوربین های SLR ساخته اند ولی اگر بخواهیم به کیفیت فنی تصویر به عنوان بخش مهم و تاثیر گذار در ارائه محتوا و درون مایه فیلم به مخاطب نگاه کنیم قطعا باید پرهیز کنیم از تصویر برداری با دوربین SLR در کارهای سینمایی و کلا فیلم های داستانی و تفاوتی نمیکند از تلویزیون قرار هست پخش شود یا روی پرده سینما چون بهر حال کیفیت و کدک ذخیره سازی در دوربین های SLR پایین است و قابلیت نمایش بر پرده سینما را ندارد و مورد پر اهمیت بعدی اینکه تصویر در فیلم داستانی نیاز به اصلاح رنگ و نزدیک کردن جنس و رنگ و نور تصویر با درون مایه و فیلمنامه دارد و این در دوربین های SLR به علت افت شدید کیفیت امکان پذیر نیست ضمن اینکه در حین فیلمبرداری بلند مدت با  دوبین های SLR با مشکلات و کندی روند فیلمبرداری مواجه خواهیم شد که مواردی از این مشکلات را اشاره کردم به هر حال آن چه مسلم است سینما یعنی تصویر حتی قبل از قصه و متن و همین نگاه موجب شده اغلب فیلم های هالیوودی به رقم نداشتن درون مایه و محتوای انسانی مورد استقبال قرار گیرد بی شک توجه به کیفیت فنی تصاویر یکی از مهم ترین پارامتر های این استقبال و موفقیت است چیزی که بسیاری از فیلم سازان ما از آن غافل هستند و دلیلی که می آورند اینکه اگر قصه خوبی داشته باشیم کسی به کیفیت فنی توجه نمیکند و همین موجب میشود فیلم هایی بسازند با کیفیت فنی بسیار پایین و اینجاست که باید بگوئیم بیننده امروز که فیلم هایی با کیفیت بسیار بالا را دیده و لذت برده و دیدگانی که این تصاویر با کیفیت را تجربه کرده در گیر فیلمی بی کیفیت و فاقد استاندار های فنی تصویر نمیشود هر چند که قصه قابل قبولی داشته باشد . این مطلب فراتر از بحث اصلی ما شد که بهانه ای بود برای بررسی دوباره کیفیت فنی تصویر و موارد استفاده از دوربین های SLR و ممنون که با ما بودید و وقت گذاشتید

دیدگاه ها


  • بسیار ممنونم. کاملا مفید بود توضیحات.

  • عالی بود جناب نورانی
    متشکر

  • خواهش میکنم

  • مثل همیشه عالی بسیار سپاسگذارم.

  • خواهش دوست گرامی

  • با سلام
    استاد نظرتون درباره دوربین sony 96GB HXR-NX30 چیه؟ با توجه به قیمت شش میلیون و پانصد که میشه مثلا هم قیمت کانن ۶D و یا 7Dmark ii .
    آیا برای یه فیلمساز مستقل که اوایل کارشه خوبه؟ (از نظر نور و صدا هم ی جورایی کامله دوربین سونی)

  • با سلام
    اگر بخواهیم بین دو مدل 6d و 7d mark ii یکی را انتخاب کنیم،با هدف استفاده بیشتر جهت تصویربرداری،کدامیک را پیشنهاد میدهید؟
    (صرف نظر از فول فریم و کراپ سنسور بودن )

  • سلام حتما 6d لنز های حرفه ای تری میتوانی استفاده کنی و فول فریم بودن در دوربین های slr با هدف تصویربردراری هم بسیار مهم هست

  • سلام این دوربین رو برای شروع میتوانید استفاده کنید ولی دوربین های خوب سونی و حتی رده متوسط های سونی معمولا قیمتی بالای 5 هزار دلار دارند ولی در زمینه slr میتوان دوربین خوب رو با قیمت 2 هزار دلار هم خرید برای شروع میتوانید با slr کار کنید ولی انتظار کار حرفه ای نباید داشت

  • با سلام
    ممنونم،مدام سر انتخاب 6D و 7D مردد بودم،حالا میتونم راحت خرید کنم،بله متوجه این هم هستم که خروجی کار آنچنان حرفه ای نخواهد یود ولی خب در ابتدای کار هستم و چاره ای جز این نیست
    سپاس

  • سلام و خسته نباشید من یک دوربین کانون c100 دارم و براى اینکه بخواهم تصاویر اهسته slow motion بگیرم باید سیستم فرکانس خود را از 50hz به 59.94hz تغییر دهم ایا با این سیستم فرکانس مشکلی برایم پیش نمیاد برای اجرا؟ چون میخوهم فیلم کوتاه کار کنم ؟ مرسی

  • سلام فرکانس برق ایران ۵۰هرتز هست و زمان تبدیل به ۶۰باید حواستان به فیلیکر باشد

  • پس اگه با برق ۶٠هرتز فیلم بگیریم مشکلى براى پخش آن در سینما پیدا نمیکنیم ؟ یا حتى در پست پرودکشن؟ مرسى

  • خیر ولی بهتره برای ایران با 50 هرتز کارکنید

  • کاملا” تعریف مشخصی هست که میگه dslr آرگونومی مناسبی برای عکاسی داره (البته ناگفته نماند که dslr به گونه ای طراحی میشن که عکاس بعد از یک ماه به راحتی میتونه بدونه نگاه کردن به دکمه ها تغییرات لاذم جهت سرعت شاتر دیافراگم ای اس او و حتی وایت بالانس رو داشته باشه ) ولی برای یک دوربین فیلمبرداری هم تعریف خودش رو داره .

  • با سلام
    قصد خرید لنز canon EF 50mm f/1.4 USM را دارم،اما اخیرا در سایت هایی نظر کاربرانی را مبنی بر سر و صدای زیاد موتور و ثبت عکس هایی مات و بی کیفیت خوانده ام که کمی منو برای خریدنش دچار مشکل کرده. این نکته رو هم بگم که بیشتر به منظور تصویر برداری قصد خرید این لنز نرمال رو دارم.
    لطفا راهنمایی کنید،اگر این معایب را دارد چه لنز دیگری را به منظور تصویربرداری پیشنهاد می دهید

  • سلام انتظار تصاویر بسیار شارپ رو نباید از این لنز داشت برای کاربران نیمه حرفه ای ساخته شده پیشنهاد من لنز 50mm سینمایی سامیانگ هست کیفیت قابل قبولی داره و برای کارهای سینمایی و تصویربرداری طراحی شده

  • ممنون از راهنمایی تون،لطفا درباره این دو لنز هم نظرتونو بگید ممنون میشم,کدام بهتر است :
    Tamron sp 24-70 f/2.8 DI VC USD
    Canon EF 24-70 f/2.8L II USM
    اینکه از این لنز بعنوان لنز همه کاره یاد میشه،واقعا جوابگوی اکثر نیاز برای تصویر برداری هست یا نه.

  • تو ایران کنن بهتره به خاطر خدمات و تعمیرات و کیفیت هم باز کنن بهتره اگه میخواید یه لنز استفاده کنید بله تقریبا همه کاره هست و گزینه مناسبی هست

  • با سلام و درود خدمت شما
    استاد لطفا نظرتونو در مورد canon 6d mark ii بفرمایید که اخیرا وارد بازار شده-با توجه به قیمت هفت میلیون و خورده ش و اینکه قابلیت رکورد 4k نداره اما داشتن صفحه نمایش لمسی و متحرکش ارزش خرید داره یا همچنان خانواده 5d پیش تاز هستند؟

  • سلام و درود بر شما در کل 6d به لحاظ سنسور و نویز عملکرد پایین تری از 5d دارد و به نوعی نیمه حرفه ای محسوب میشود اگر قرار هست اصلاح رنگ نداشته باشید مشگلی نیست ولی اگر میخواهید تصاویر شما اصلاح رنگ شود و بافت سینمایی پیدا کند سری 5d عملکرد نسبتا بهتری دارد و در کل دوربین های slr بیشتر مناسب موزیک ویدئو هستند و برای فیلم داستانی گزینه مناسبی نیستند هرچند که در ایران با آن فیلم سینمایی هم ساخته اند البته با کیفیت بسیار پایین

  • با سلام
    درباره دوربین پاناسونیک gh4 و خصوصا gh5 راهنمایی میخواستم-اینکه مختص تصویر برداری هستن به نوعی(ادعایی که سازندگانش می کنند)-اگه میشه درباره سنسورش هم توضیح بدید و اگه بخوام gh5 رو بخرم چه لنزی براش بگیرم که بکار تصویر برداری بیشتر بیاد لنز های خودش مناسب هست یا از لنزهای دیگری مثل کنن یا سامیانگ و سیگما و … باهاش ترکیب شه بهتر خواهد بود؟ تشکر

  • سلام کیفیت خوبی رو داره ولی تو این رنج سونی الفا بهتره و بله لنز سامیانگ جوابگو هست

  • لطفا نظرتونو درباره دوربین Blackmagic Design Pocket Cinema Camera بفرمایید-اینکه ارزش خرید دارد ؟ با کدام یک از برند های کنن یا نیکون هم رده است و اینکه چه لنزهایی را برایش پیشنهاد میدهید جهت ساخت مستند و فیلم کوتاه.

  • به لحاظ لنز در ایران محدودیت داره و حیلی پیشنهاد نمیکنم هرچند برای کار کوتاه کیفیت خوبی داره

  • سلام استاد نورانی می خواستم بین دوربین های A6300.GH4.80D کاسه فیلمبرداری یکی رو انتخاب کنم نظر خودم رو A6300 هست شما چی پیشنهاد می کنید و کاسه لنز چکار کنم ممنون

  • سلام 80d به خاطر ساپورت لنزهای بیشتر رو پیشنهاد میدم

  • ممنون آقای نورانی

  • سلام
    برای تصویر برداری از داخل اتاق یخچالی که بر روی ماشین سواره با نور نسبتا کم چه لنزی پیشنهاد میکنید؟

  • سلام بهر حال با توجه به فضای کوچک از 16 میلیمتر تا 50 میلیمتر رو نیاز دارید

  • سلام اقای نورانی خسته نباشید می خواستم بپرسم من تو تدوین وقتی کات میزنم کات پیداست مثلا تصویر پرش میکنه به تصویر بعد می خواستم بدونم مشکل از تدوینه یا از دوربین

  • سلام متوجه نشدم منظور چیه تو تلگرام چند ثانیه بفرستید و مطمئن شوبد فریم خالی نداشته باشید احتمالا این اتفاق تو خود سیستم افتاده

  • میخواستم بدونم ما با هر دوربینی می تونیم یه تدوین خوب داشته باشیم یا جنس و کیفیت دوربینم در تدوین نقش داره

  • منظور از تدوین خوب چیه اگه کیفیت تصویر منظور هست که کاملا به دوربین وابسته هست و مطلب بعد حفظ کیغیت در مرحله تدوین و خروجی گرفتن هست معمولا در مرحله پست پروداکشن کیفیت افت میکند که باید این مسئله را در نظر گرفت

  • سلام استاد گرامی، یه سوال ؛ در مقام مقایسه ،سونیa7sii با بلک مجیک 4k design ، با در نظر گرفتن سایز سنسور، دامنه ایزو، دیتا ریت قابل تدوین با سیستم های متوسط، تصویر برداری در شب، قابلیت تصحیح رنگ، کدوم دوربین رو برای کار های مستند که نیاز به تصویربرداری با زمان زیاد داره ، پیشنهاد میکنید؟

  • سلام برای کار مستند دوربین های برادکست سونی مناسبترین گزینه هست و در بین دو مدلی که شما اشاره کردید در شرایط کم نور a7sii و در شرایط معمولی دوربین بلک مجیک کیفیت بهتری داره البته مصرف انرژی بلک مجیک بیشتره یعنی مصرف باطری بیشتری دارید در کل بلک مجیک برای کارهای داستانی و سینمایی طراحی شده و کار با اون نیاز به مهارت بیشتری هست و هزینه لوازم جانبی اون هم بیشتر هست

  • با سلام و خسته نباشید خدمت شما
    قصد خرید دوربین سونی x70 را دارم،آیا جواب گوی نیازم برای ساخت مستند های کوتاه و نیمه بلند و همینطور فیلم های کوتاه می باشد یا خیر ؟ اگر مدل های دیگر جوابگو هست لطفا معرفی کنید،پیشاپیش سپاسگذارم

  • سلام بله میتونید باهش مستند کار کنید و برای همین کار هم طراحی شده البته گزینه های بهتری هم هست مثل x160 یا z150 بستگی به هزینه ای داره که میخواهید در نظر بگیرید

  • سلام و عرض ادب
    قصد خرید دوربین سونی رو دارم( a6500 و یا a6300) سوال اول اینکه ایا نسبت به هم نوع خود در برند کنن برتری داره جهت تصویر برداری؟ شنیدم جدیدا از 80d کنن تعریف می کنن

    سوال دوم در خصوص اینه که چطور میشه تشخیص داد دوربینی ک خریداری شده اصله و قبلا استفاده نشده و یا مشکلی نداشته ؟ اخه شنیدم دوربین های سونی اصل در بازار داخلی کم پیدا میشن و اکثر فروشنده ها محصولاتی از این برند ک بازگشت به کارخانه خورده شدن رو با قیمت پایین تری خریداری میکنن و پس از رفع نقص به قیمت اصل در داخل می فروشند

    ممنون میشم منو از این شک و سر درگمی در بیارید استاد–دیگه همه میدونن قیمتای دوربین سونی گرونه و نمیخوام پولمو برای خرید محصولی بدم ک اصل نباشه

  • سلام و سپاس بله 80d قابلیت های خوبی برای تصویر برداری داره و از طرفی ساپورت لنز هم نکته مهمی هست که با مانت ef کنن میتوانید از تنوع لنز بهره ببرید بهر حال در ایران لنزهای سونی کمتر یافت میشود و از تنوع زیادی هم برخوردار نیست ودر مورد اصل بودن هم باید به فروشنده معتبر مراجعه نمایید در ایران هم فروشنده های معتبری داریم که کاملا قابل اعتماد هستند تماس بگیرید معرفی میکنم

  • سلام
    قراره در یک پلان سوژه مستند از راه پله های طبقه اول به سمت درب خروجی مشرف به خیابان حرکت کند و کنار درب نزدیک خیابان بایستد و خاطره ای را نقل کند.
    زمان تصویر برداری عصر است،حدودا ساعت ۱۶:۰۰-دوربین کنون 80d-لنز سیگما35-18
    طبق معمول و انتظار با مشکل نور مواجه هستم،به دلیل نور نسبتا کم راهرو مجبور می شوم ایزو را بالا ببرم و از طرف وقتی به درب خروجی می رسم(در تست های اولیه)به دلیل نور محیط خارجی باید ایزو را پایین بیاورم که هنگام رکورد کم و زیاد کردن ایزو نه عقلانی است و نه چندان حرفه ای و جالب.
    خواستم راهنمایی ام کنید که از چه ترفندی برای حل این مشکل می تونم استفاده کنم\ جای قرار گیری نور هم در راهرو نیست،تنها یک شاخه لامپ معمولی دارد که نهایتا به فکرم می رسد از یک لامپ قوی استفاده کنم تا با ایزوی کمتری رکورد کنم تا با رفتن به کنار درب خروجی مجبور به تغییر ایزو نشوم.

    لطفا راهنمایی کنید-پیشاپیش ممنونم.

  • سلام در این نوع پلان ها با دوربین های slr که محدوده داینامیکی پایینی دارند کار دشوار تر هست شما باید اختلاف نوری فضای راه پله و درب کنار خیابان را به حداقل برسانید تا جاییکه میتوانید نور راه پله را تقویت کنید و نور کنار درب خیابان را با قرار دادن پارچه بزرک شاید چند متر در مسیر نور خورشید مسدود نمایید و کم کنید البته اگر از فیلتر nd متغیر استفاده نمایید میتوانید نور دهی متغیر داشته باشد و راه حل دیگه هم اینکه این پلان رو در ساعات بعد از ظهر بگیرید که اختلاف نوری داخل و خارج کم میشود ولی اگر در اجرا موفق نبودید شاید اگر من باشم دکوپاژ را به نفع امکانات موجود تغییر دهم چون همیشه پلان ساده ای که حرفه ای اجرا شود بهتر از پلان پیچیده ای هست که بد و آماتور اجرا شود

  • حتما سعی میکنم از لامپ های قوی تری برای راه پله استفاده کنیم-در این مدت یک بار دیگر تست کردیم،با توجه به تاریک شدن هوا در فاصله ساعت چهار تا پنج عصر شرایط کمی دشوار شده اما در نهایت کاملا با نظر پایانی شما موافق هستم، ظاهرا تو این مورد تغییر دکوپاژ نسخه بهتریه .

    سپاس از راهنمایی هایتان استاد.

  • میتونید تا ساعت 2و3 تمرین کنید و با توجه به زمان محدودی که دارید مثلا 4 تا 5 تو اون یک ساعت همه چیز حاظر باشه و پلان رو بگیرید

  • با سلام
    خواستم بدونم برای رهایی از فلو فوکوس کردن با دوربین های dslr چه باید کرد ؟
    طوری که وقتی سوژه هر بار به دوربین نزدیک و دور میشه مجبور به فوکوس کشیدن نباشم.

    لطفا راهنمایی کنید،سپاس

  • سلام بیشتر دوربین های slr امروزی سیستم dual pixel autofocus یا همان فوکوس اتوماتیک را دارند و میتوانید از سیستم استفاده کنید البته نقص هایی دارند ولی قابل استفاده هست و البته لنز واید هم به عمق میدان بیشتر کمک میکند ولی همچنان تا امروز حتی در حرفه ای ترین دوربین ها بهترین راه فوکوس دستی هست

  • ممنونم -بله از فوکوس خودکار اطلاع دارم اما بیشتر مد نظرم استفاده از حالت دستی بود با این پیش شرط ک بهم نریزه فوکوس

    درباره باتری هم راهنماییم کنید ممنون میشم-ایا میشه از باتری های مانت V برای دوربین های dslr استفاده کرد ؟ تا میزان قابل توجهی شارژ در طول روز داشت

  • برای فوکوس دستی ابزار های گران قیمتی مثل cine tape وجود دارد که 8 هزار دلار قیمت دارد ولی راه حلی جز بالا بردن حجم نور و استفاده از دیاف بسته و یا لنز واید وجود نداره و باطری vmount مناسب slr نیست و ولتاز های متغیری دارند

  • در خصوص باطری چون چند ویدئو در یوتیوب دیده بودم که از vmount استفاده می کردن برای همین پرسیدم،با این قیمت های عجیب باطری های اصل دوربین تو این روز ها -بنظر میرسه باطری vmount بخره آدم بصرفه تره هم از لحاظ قیمت هم مدت نگهداری شارژ در طول ۲۴ ساعت…

    شما برای تامین شارژ مورد نظر راهکارتون چیه؟ یکی دو تا باطری یدکی خود دوربین ؟

  • راهکار استانداردش همون باطری خود دوربین هست

  • سلام و عرض ادب
    استاد من از دوربین کنن 80d و لنز سیگما ۱۸-۳۵ با هدف تصویربرداری استفاده می کنم .خواستم اگه امکانش هست لطف بفرمایید چه فیلتر هایی نیاز و ضروریه برای کار همراه داشته باشم.

  • سلام از همه مهمتر فیلتر nd که البته مدل متغیر هم تو بازار هست و در بعضی مواقع فیلتر پولاریزه لازم دارید و فیلتر یووی هم که عمومی هست و بهتره روی لنز همیشه داشته باشید

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

فیلم آفرین در اینستاگرام

آخرین پروژه ها

This function has been disabled for وب سایت محمد نورانی .